Arkisto

Valtakunnallisia Kotiseutupäiviä vietettiin Kajaanissa elokuussa 2016

Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistyksen aloitteesta Kajaanin kaupunki haki vuoden 2016 valtakunnallisia kotiseutupäiviä järjestettäväksi Kainuun maakunnan pääkaupungissa. Päiviä vietettiin Kajaanissa 4.8.-7.8.2016 teemalla Tienviitta tulevaisuuteen.

Kotiseutupäivien yhteydessä Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys ry järjesti oheistapahtumana kaksipäiväise tkotiseutumarkkinat. Perjantaina ja lauantaina vietetyillä toripäivillä esiteltiin kainuulaisia kotiseututoimijoita toiminnallisin keinoin. Mukana oli myyntikojuja, paikallisia tuotteita, työnäytöksiä ja esityksiä kunnon toritapahtuman tunnelman mukaisesti.

Yhdistys sai toritapahtuman järjestämiseen tukea Olvi-Säätiöltä.

Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistyksen toimesta, yhteistyössä Kajaanin kaupungin ja Fieandtin suvun kanssa, paljastettiin Kajaanin jokivarteen, linnanraunioiden läheisyyteen muistomerkki Kajaanin linnan viimeisen päällikön Johan Henrik Fieandtin muistoksi. Muistomerkki paljastettiin 19.8.2017 Linnanvaltaus -tapahtuman yhteydessä.

Pikkuisen parempi lomaleiri

Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys järjesti 8.-12.6.2015 kotiseutuhenkisen lomaleirin 8-12 -vuotiaille lapsille. Leiri pidettiin Paltamon Vaarankylällä. Pikkusen parempi lomaleiri nimellä kulkeva leiri järjestettiin yhteistyössä Paltamo-Seuran ja Vaarankylän kyläyhdistyksen kanssa.

Viisi päiväisen leirin aikana askarreltiin, retkeiltiin ja leikittiin yhdessä ohjaajien kanssa päivän aiheen mukaisesti. Tutuksi tulivat muun muassa perinteiset käsityöt, ympäristötaide, villiyrtit ja leivonta. Aiheisiin lapset pääsivät tutustumaan tekemällä ja kokeilemalla asioita konkreettisesti itse. Yhtenä leiripäivänä tehtiin lisäksi linja-autolla kotiseuturetki lähiympäristön eri kohteisiin.

Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys sai leirin toteuttamiseen apurahan Alfred Kordelin säätiöltä. Leirin avulla testattiin puitteita ja mahdollisuuksia lapsille suunnatun, perinteitä välittävän kesäleirin pysyvälle järjestämiselle. Lisäksi leirin kautta tutkittiin erilaisia mahdollisuuksia tutustua muun muassa kainuulaisuuteen, kotiseutuun ja historiaan liittyviin aihealueisiin ja niiden käytäntöihin nykyaikana.

Katso kuvia ja videokooste leiriltä. Kotiseutupostin 3/2015 artikkeli leiristä.

Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistyksellä oli vuoden 2013 aikana kaksi toteutunutta hanketta

Joutomies – Perinteisten työtapojen välittäminen paikallisille toimijoille

Hanke kohdistui rakennettuun kulttuuriympäristöön. Tarkoituksena oli opastaa ja ohjata paikallisia toimijoita ja talkoolaisia työn kautta perinteisten korjaus- ja hoitomenetelmien toteutuksessa. Kunnostus- ja korjauskohteita oli eri puolilla Kainuuta; Hyrynsalmella, Kuhmossa, Paltamossa, Puolangalla, Sotkamossa ja Vuolijoella. Hankkeen rahoitti Alfred Kordelin säätiö ja hankkeessa oli mukana Kainuun Nuotta/Kainuun YTY.

Pyhät paikat – Kainuulaisiin paikkoihin keskittyneen muistitiedon haastattelukartoitus

Kartoituksella tallennettiin muistitietoa kainuulaisista paikoista, joihin liittyy kertomuksia tai kokemuksia paikan pyhyydestä tai erityisyydestä. Haastatteluja tehtiin eri puolilla Kainuuta. Kartoituksen rahoitti Museovirasto ja sen suoritti FM Marjukka Piirainen.

Kainuulaisen perinteen tallentaja H.W. Claudelin

Henrik Wilhelm Claudelin (1882-1947), hyrynsalmelainen nimismies, oli Kainuun Museoyhdistyksen perustajajäsen. Hän oli aktiivinen kotiseutu- ja museotyön harrastaja sekä ahkera kynänkäyttäjä. Vielä eläkevuosinaan hän toimi mm. Kainuun Museon museonhoitajana ja kirjoitti lehtiin runsaasti artikkeleita eri aiheista.
Kainuun museo- ja kotiseutuyhdistys sai Museovirastolta avustusta 2010 ja 2011 H.W. Claudelin-tutkimukseen. Yhdistys kartoitti mm. eri arkistoissa säilytettävää laajaa Claudelin-aineistoa. Tavoitteena on julkaisun laatiminen hänen tekemästään kotiseututyöstä Kainuussa.